Hvorfor bør du spise curcumin hvis du trener?

Baksiden av runner’s high og den euforiske følelsen du får etter å ha trent, er gjerne muskelstivheten som kommer etterpå. Men nå viser forskning at et stoff som du finner i gurkemeie kan gjøre underverker for stølheten.

Men først litt om muskelstivhet. Hva kommer det av?

Den vonde følelsen kommer som regel etter at du har drevet med høyintensiv trening, og på engelsk er muskelømhet kjent som DOMS (Delayed Onset Muscle Soreness). DOMS kommer gjerne etter 24-72 timer.

Og det er nettopp denne type stølhet som i en nyere studie gjengitt i European Journal of Applied Physiology, forskere har funnet en tilnærmet kur for.

En gladnyhet for alle oss som kanskje til og med unngår å ta i litt ekstra, rett og slett for å unngå den verste stølheten dagen derpå.

Effekten av curcumin

Det er her curcumin kommer inn i bildet. Curcumin er et ekstrakt fra gurkemeie som vi kanskje aller helst kjenner som krydder i retter som tikka masala. Men denne potente ingrediensen kommer ikke fra selve krydderet, men fra gurkemeieroten og har egenskaper langt utover det å være et krydder. 

Den har i århundrer blitt brukt medisinsk i India fordi den fungerer som antioksidant og også har anti-inflammatoriske egenskaper.

Og som vi skal se kan den motvirke såre og støle muskler etter trening. 

Metaanalyse viser tydelig effekt

I en rykende fersk metaanalyse fra 2021 har man sett på ni studier for å se nærmere på effekten av curcumin og muskelstivhet. 

I syv av studiene (som inkluderte 220 deltakere) studerte man effekten av curcumin på en type markør som heter kreatinkinase for å måle muskelskade. 

Kreatinkinase stiger som regel markant etter intensiv trening. 

Og i seks av studiene (159 deltakere) så man på effekten av curcumin på DOMS. 

Deltakerne befant seg i et aldersspenn mellom 19-36 år, hvor flertallet var menn. Forskerne studerte to grupper: Den ene gruppen trente, den andre gruppen trente ikke. 

Metaanalysen konkluderte med at et curcumintilskudd har positiv effekt på treningsrelatert muskelskade forårsaket av DOMS. 

Man så også at curcumin bidrar til å senke mengden kreatinkinase i blodet. 

Yt bedre med mindre skade

I en studie inntok deltakerne 150 -1500 mg curcumin daglig, fordelt på 2-3 porsjoner før og etter trening. I en annen studie spiste deltakerne 2,5 g curcumin to ganger daglig i 2-3 dager, mens den andre testgruppen fikk placebo.

Det finnes altså mye forskning på de positive effektene av curcumin, uansett hva slags aktivitetsnivå du ligger på.

Flex5x inneholder 40 mg curcumin, kombinert med boswellia serrata, gurkemeie, vitamin K2, D og C. K2 bidrar til å opprettholde normale knokler, vitamin D sørger for å opprettholde normal muskelfunksjon og vitamin C bidrar til normal kollagendannelse, som har betydning for knoklenes normale funksjon.

Prøv FLEX5X gratis i 60 dager

Du betaler kun kr 79 i porto

Skriv inn ditt telefonnummer

Du blir sendt videre til et bestillingsskjema forhåndsutfylt med informasjon knyttet til ditt telefonnummer. Du bestiller ingenting ennå.