12 tips mot stive ledd om morgenen

Svake muskler og ledd har en tendens til å stramme seg til mens du ligger og sover. Resultatet blir at du våkner til det vi kaller for morgenstivhet. Men det er flere ting du kan gjøre for å unngå den stive følelsen.

Det som forårsaker den stive følelsen, er at brusken i leddene tørker ut og stivner. Brusken i leddene fungerer nemlig som en støtdemper for leddene. Det kan resultere i både hevelse og ømhet. 

Mange opplever stivhet i rygg, knær eller føtter når de våkner opp om morgenen. 

Det har ikke nødvendigvis bare med aldring å gjøre, men også slitasje på leddene. Du kan for eksempel oppleve stive ledd om morgenen hvis du bærer på overflødige kilo, da det vil føre til ytterligere belastning. 

Resultatet blir gjerne svakere muskler og stive ledd. Og det hele vedvarer til du begynner å røre på kroppen og får varmet opp ledd og muskler igjen. 

De første minuttene er verst 

Vanligvis går morgenstivheten over i løpet av 10-15 minutter. Men har du alvorlige revmatiske sykdommer, kan stivheten vare i mer enn en time. I så fall bør du snakke med fastlegen din. 

Avhengig av alvorlighetsgrad, er det flere ting du kan gjøre for å øke muskelstyrken og fleksibiliteten i kroppen. Å opprettholde en sunn vekt vil for eksempel hjelpe på stivheten. 

Men det er også flere andre ting du kan gjøre for leddene dine. Nedenfor har vi samlet 12 ulike tips som kan gjøre leddene dine mykere. 

12 tips for å overvinne morgenstivheten 

  1. Pass på at du får nok god og dyp søvn for å lade opp og reparere kroppen. Du bør også sørge for en god hodepute og madrass som er tilpasset din kroppstype. Dette er avgjørende for sovestillingen din, for å støtte og avlaste ledd og for at du ikke skal våkne stiv. 
  1. Temperaturen på soverommet er også avgjørende. Har du det for kaldt, vil dette påvirke sensitive ledd, som har en tendens til å bli stivne når det er kaldt. 
  1. Når du våkner bør du ta deg tid til noen lette strekkøvelser. Før du reiser deg opp fra sengen bør du sørge for å strekke alle leddene, også fingre og tær. Dette kan redusere stølheten du opplever senere. 
En god strekk om morgenen vil myke opp leddene dine
  1. Gå for et kosthold som har antiinflammatoriske egenskaper, slik som mye fet fisk, bær, nøtter og mindre brød og sukker. Det kan være gunstig hvis du sliter med hevelser og ømhet i leddene. 

  2. Begynn dagen med en varm og god dusj. Dusj gjerne i 10 minutter for å varme opp og mykgjøre leddene. Kombinasjonen av varme og damp vil kunne ha effekt på leddene dine før du går i gang med dagen. 
  1. Hvis du har tilgang til tørketrommel kan du gi klærne dine en rask oppvarming før du tar dem på deg. 
  1. Du kan også forsøke å sove under et elektrisk varmeteppe. Det vil holde deg varm hele natten igjennom, og det kan gjøre stivheten i kroppen mindre. 
  1. For å få i gang blodsirkulasjonen, kan du også varme opp et håndkle i mikrobølgeovnen i 20 sekunder og pakke det rundt de stive leddene. 
  1. Start gjerne dagen med en rask gåtur. Det vil få i gang blodsirkulasjonen i kroppen og myke opp leddene. Du kan også forsøke øvelser som tai chi eller yoga. 
En kort morgentur kan være bra for leddene
  1. Det er også viktig at du kvitter deg med stress, da stress kan bidra til å stramme musklene i kroppen. Jo lenger stresset vedvarer, jo verre blir sannsynligvis symptomene. Snakk gjerne med noen av dem du har rundt deg. Også yoga kan være en fin avslapningsteknikk mot stress.
  1. Du kan også forsøke å smøre på en god gele som skal avkjøle og lindre vonde ledd.

  2. Det finnes dessuten flere ulike kosttilskudd som kan være bra for leddene dine. Det du må passe på, er å undersøke mengden av de ulike ingrediensen i kosttilskuddet. For eksempel kan tilskudd med boswellia serrata eller mangan være til hjelp hvis du opplever stive ledd om morgenen. 

Blant annet viser studier at mellom 50 og 1000 mg boswellia serrata bidrar til å holde leddene myke og komfortable.

Også mangan har den egenskapen at den bidrar til å opprettholde sterke bein, i doser fra 0,3 mg og oppover. 

Flex5X for leddene

Et kosttilskudd som inneholder både boswellia serrata, mangan i tillegg til gurkemeie, er Flex5X. Dessuten inneholder Flex5X vitamin K2, D og C. K2 bidrar til å opprettholde normale knokler, vitamin D sørger for å opprettholde normal muskelfunksjon og vitamin C bidrar til normal kollagendannelse, som har betydning for knoklenes normale funksjon.

Du kan prøve Flex5X gratis ved å fylle ut skjemaet under.