Gåstaver: Slik bruker du dem

Med gåstaver kan du gå stødig og med mer selvtillit, selv om ledd og muskler ikke fungerer helt som før. Du får bedre stabilitet og de tar vekten vekk fra knærne dine. Dessuten kan alle bruke staver, uavhengig om kroppen spiller på lag eller ikke.

Men hvordan bruker du gåstaver? 

I denne artikkelen gir vi deg oppskriften steg for steg for hvordan du kan utnytte stavene mest mulig effektivt. Det er ikke egentlig så vanskelig når du først har fått teknikken inn. 

Du får mest igjen hvis du vet hvordan du bruker armbevegelsene og hvis du justerer stavene riktig. Derfor kan det være lurt å lese denne guiden før du legger på tur eller drar innom sportsbutikken.

Sjekkliste i butikken 

En eller to? Bestem deg for om du vil bruke bare en eller om du vil bruke to staver. Men husk at en gåstav aldri erstatter en vanlig stokk som er ment til bybruk. 

Finn riktig lengde: Du justerer stavene riktig ved å sikte mot en 90-graders bøyning i albuen når stavtuppen berører bakken. 

Velg funksjonalitet: Når du skal kjøpe staver vil du se at det er mange alternativer. Du kan velge mellom hvordan gåstavene skal justeres, legges sammen, hvordan støtdempingen er, vekten på stavene og låsemekanismer. 

Mål riktig lengde

Feiljusterte staver kan forårsake unødvendige plager i armer, skuldre, rygg og nakke. 

Den korrekte justeringen på stavene er at albuene skal ha en 90-graders bøy når stavene er i bakken nær føttene. Mange gåstaver kommer i justerbare lengder, noe som gjør det enkelt å justere lengden riktig. 

Noen staver selges imidlertid uten denne muligheten. Bruk da dette som en retningslinje når du velger staver:

Hvis du er høyere enn 180, er en pekepinne at du velger staver som er minst 130 cm. 

Er du lavere enn 180, vil du som regel kunne justere og tilpasse gåstavene for at de skal passe for deg. 

Bruk tabellen under for å finne ut hvor lang stavene bør være:

Din høydeAnbefalt stavlengde
< 150 cm100 cm 
150 cm – 170 cm110 cm 
172 cm – 180 cm120 cm
182 cm + 130 cm
Stavene skal være ca. 0,7 x høyden din.

Juster gåstavene etter terreng

Når du først har funnet din optimale lengde på stavene, har du kommet langt på vei. Siden er det faktisk sånn at stavene også bør justeres litt etter hvilket terreng du går i.

Slakke partier

På slakke partier skal du ha en 90-graders bøy i albuene som beskrevet tidligere, når stavene er i bakken. 

Det er vanligvis to steder, både oppe og nede, du kan tilpasse stavene. Og når du justerer etter terreng kan du bruke den øverste låsemekanismen for å finjustere lengden.

Albuene skal ha 90-graders bøy når stavene treffer bakken.

For lange oppoverbakker

Du trenger ikke like lange staver når du beveger deg oppover i terrenget. Da vil kroppen automatisk bøye seg mer framover. Derfor kan du korte ned stavene 5-10 cm. 

Jo brattere skråning, jo mer forkorter du gåstavene.

Det er viktig å tilpasse for å forhindre unødvendig belastning på skuldrene dine. Det er ikke meningen at du skal løfte skuldrene, men bevegelsen skal føles naturlig. 

For lange nedoverbakker

Her bør du tvert i mot forlenge stavene med 5-10 cm. På tur ned er kroppen mer oppreist. Og forlenger du stavene noe, vil du oppnå bedre balanse på tur nedover.

Justerer du stavene etter terreng, vil du oppleve bedre komfort og mer stabilitet i rygg, skuldre og armer. 

Det store valget

Når du skal kjøpe staver må du ta stilling til hvilke behov du har, 

Det finnes flere forskjellige staver, fra enkle til svært avanserte. Noen kan du til og med legge sammen og putte i sekken. 

Justerbare

Går du for den justerbare varianten, kan du vanligvis variere mellom 60 – 110 cm. Perfekt når du beveger deg både oppover og nedover i terrenget. 

Ikke justerbare

Ikke justerbare staver har en fast lengde, noe som kanskje høres ut som en bakdel. Fordelen er at disse stavene som regel er lettere enn justerbare staver, da de er uten ekstra finesser som låsemekanisme. Disse stavene er perfekt hvis du uansett planlegger å gå på slakk mark. 

Sammenleggbare

Så har du de sammenleggbare stavene. Se for deg teltstenger som kollapser seg sammen. Disse er perfekt for deg som ikke alltid planlegger å bruke staver, men likevel ønsker å ha tilgang til dem. 

Med støtdemping

Det finnes også staver utstyrt med støtdemping. De har innvendige fjærer og tar støtet når du beveger deg nedover i bakkene. Dette er som regel en funksjonalitet du kan slå av og på, for eksempel når du beveger deg oppover i terrenget. 

En fin funksjonalitet spesielt for deg som sliter med hofter, knær eller ankler eller andre ledd. 

Ultralette staver

Fordelen med veldig lette staver, er at svingvekten reduseres. Slik unngår du at stavene forhindrer deg fra å bevege deg raskt. Du slipper i det hele tatt å bruke ekstra kalorier i det minste på stavene. 

Du får gjerne ultralette staver som ikke veier mer enn 200 gram. 

Låsemekanisme

Du vil legge merke til at de ulike stavene kan låses på forskjellige måter.

Ekstern spaklås: En slik lås er enkel å justere selv når du har på deg hansker.

Trykknapplås: Denne type låsemekanisme klikker du fast med et enkelt trykk. Du trykker på knappen for å åpne og låse stavene. 

Dreielås: Denne skrur du fast, og den sitter derfor veldig stødig.

Kombinasjonslås: Det finnes staver med flere typer lås. For eksempel spaklås på den øverste akselen og vri nede på staven.

Sjekk alltid at låsen er forsvarlig låst før du begynner å gå! 

Ulike materialer

Forøvrig finner du staver enten i aluminium eller i karbon. Karbonstaver er lettere enn aluminium. 

Fordelen med karbon er at de er lette, men det gjør også at de er lettere å knekke. 

Aluminiumsstaver kan du risikere å bøye.  

Et godt grep

Et godt grep rundt stavene er viktig når du skal gå lenge. Her er det faktisk også flere varianter å velge mellom. 

Dessuten er det viktig å beholde både varme og å forhindre svette.

Kork: Reduserer sjansen for at fukt og svette fra hendene fester seg på håndtaket. Passer for deg som går mye i varmt vær eller i høyt tempo. 

Skum: Myke å holde i og absorberer fukt fra svette hender. 

Gummi: Passer godt hvis du går i kaldt vær, da det isolerer hendene fra kunde, støt og vibrasjoner. Men det øker også sjansen for å bli klam på hendene. Passer ikke så godt hvis du skal gå lange turer i varmt vær.

Fordelen med å bruke staver

Med stavene i hus er du klar for å legge ut på tur. 

En av de mange fordelene med å bruke gåstaver er at du styrker overkroppen, kjernemuskulaturen og at du til og med kan få strammere rumpe.

En annen fordel er at du forbrenner flere kalorier. Selv om du går i et tempo som tillater deg å snakke med turkameraten, så vil du ha en effektiv forbrenning på linje med om du skulle løpe 11 kilometer i timen. 

3 måter å bruke staver

Nedenfor kan du lese noen tips til hvordan du bruker staver mest mulig effektivt. 

Vekselsving

Med denne teknikken går du mer eller mindre som vanlig, du beveger vekselsvis høyre og venstre stav framover, samtidig som du setter motsatt ben fram.

Når du setter ned staven, plasserer du den ved hælen på den fremre foten. 

Du bruker stavene til å trekke kroppen fremover. Skuldrene er senket og du ser framover.

Det viktigste er at du bruker armene, sparker fra med stortåen slik at du får aktivert musklene nede i foten. Ha et fast grep rundt stavene når du setter dem i bakken, og gi slipp på stavene på tur bakover, slik at du bare holder med tommel- og pekefinger.

Parallellsving

Her jobber du likt med armene. Du setter begge stavene i bakken ved hælen på den foten du har fremst. Først trekker du kroppen fram med begge armene, samtidig som du skyver deg fram idet stavene er bak kroppen. 

Du holder samme grep som ved “vekselsving”, altså et godt tak når du skyver fram og slipper og holder med tommel- og pekefinger på vei bakover.

Mange liker å variere bruken av staver med denne teknikken. Den er også god å bruke så vel nedover som oppover i bakkene. 

Skitak

Her forestiller du deg omtrent at du går på langrenn. Du går eller løper ved å sparke ekstra fra med foten slik at du nesten hopper litt, og du gjør armbevegelsene større. 

Du holder stavene og slipper på samme måte som i de to andre teknikkene. 

Fordelen med denne teknikken er at skrittene dine blir lengre, og du får i større grad trent store muskler i kroppen. 

Bra for muskler og ledd

Fordelen med gåstaver at du reduserer belastningen på muskler og ledd. Hvis du ønsker ekstra hjelp på turen, finnes det også kosttilskudd som Flex5X som har dokumentert effekt på leddene.

Flex5X inneholder 250 mg boswellia serrata, i tillegg til 40 mg udenaturert kollagen II, gurkemeie, vitamin K2, D og C. K2 bidrar til å opprettholde normale knokler, vitamin D sørger for å opprettholde normal muskelfunksjon og vitamin C bidrar til normal kollagendannelse, som har betydning for knoklenes normale funksjon.

Prøv FLEX5X gratis i 60 dager

Du betaler kun kr 79 i porto

Skriv inn ditt telefonnummer

Du blir sendt videre til et bestillingsskjema forhåndsutfylt med informasjon knyttet til ditt telefonnummer. Du bestiller ingenting ennå.