12 praktiske tips for å holde leddene friske

Nå er det likevel slik at et kosttilskudd ikke kan gjøre underverker i seg selv. Flex5x er ikke ment å være noen mirakelkur, men et verktøy. Under følger 12 tips om hva du kan gjøre på egenhånd for å holde leddene dine friske, og få mest mulig ut av kosttilskuddet ditt.

1. Hold deg i bevegelse

Beveg leddene dine så ofte som mulig – enten du er hjemme, på jobben eller et annet sted. Det er et velkjent faktum at jo mer du beveger på deg, jo mykere vil musklene og leddene dine føles.

Skift sittestilling ofte når du jobber eller ser på tv. Ta deg pauser når du er på jobb, beveg deg bort fra pulten og ta deg en kort runde rundt i kontorlokalene.

2. Bruk beskyttelse

Driver du med idrett eller trening? I situasjoner der leddene utsettes for stor belastning vil risikoen for skader alltid øke. Derfor kan det være en god ide å støtte knær og ankler med utvendig beskyttelse når du driver med fysisk aktivitet.

Ankel-, kne- og albuebeskyttere kan bidra til å lindre verkende ledd under alt fra lagidrett til tennis og golf, eller rett og slett en joggetur på hardt underlag.

3. Kom i form

Ekstra kilo på kroppen kan føre til en belastning på leddene. Jo mer du veier, jo mer må kroppen bære. Derfor kan det være en god idé for overvektige å gå ned noen kilo for å redusere påkjenningen for rygg, hofter og knær, og redusere risikoen for bruskskader.

Tommelfingerregelen er at hver kilo du går ned i vekt vil redusere presset på knærne dine med om lag fire kilo.

4. Tøy og bøy

Uttøying anses blant leddgikteksperter å være en av de viktigste tiltakene man kan gjøre. Det beste er selvsagt å tøye og strekke ut en gang om dagen, men dersom dette er vanskelig anbefales det å tøye ut minimum tre ganger i uka – og hver gang du trener.

Det er viktig å ikke tøye kalde muskler. Løsne alltid opp ledd og leddbånd med en lett oppvarming før du gjør uttøyingsøvelser.

5. Kjør lavfrekvenstrening

Du trenger ikke alltid slite deg helt ut for dra nytte av treningen. Lavfrekvenstrening som å gå, svømme eller sykle er flott trening for leddene dine.

Styrketrening med lette vekter er et annet godt alternativ. Lider du av leddgikt bør du likevel konsultere en lege før du inkluderer styrketrening i programmet ditt.

6. Styrk musklene

Ved å styrke musklene rundt utsatte ledd kan du redusere stresset på disse leddene betydelig. Forskning har vist at svak lårmuskulatur øker risikoen for å utvikle slitasjegikt.

Det lønner seg også å så ofte som mulig unngå repetitive, raske bevegelser i de påvirkede leddene.

7. Ikke glem kjernemuskulaturen

Husk å inkludere øvelser som styrker kjernemuskulaturen din (mage, rygg og hofter) i treningsprogrammet ditt.

En god kjernemuskulatur bidrar til en bedre balanse, og en bedre balanse betyr en lavere sannsynlighet for fall og andre hendelser som kan føre til alvorlige skader i leddene dine.

8. Kjenn dine egne grenser

Støle muskler er vanlig etter en treningsøkt, men varer stølheten i mer enn 48 timer bør du tilpasse treningen.

Smerteterskel og fysiske begrensninger er en individuell faktor, og det er viktig å kjenne dine egne grenser. Det er helt vanlig at musklene er støle og stive etter en treningsøkt, men dersom denne stølheten varer i over 48 timer kan det være et tegn på at trener for hardt og legger for mye press på leddene dine.

Ta det med ro, og tilpass den neste treningsøkten slik at du unngår unødvendige skader.

9. Få i deg rikelig med omega-3

Ved å spise fisk som laks, ørret og makrell vil du få i deg gode omega-3-fettsyrer med DHA og EPA som bidrar til å opprettholde normalt blodtrykk, hjertets normale funksjon, og å opprettholde normal hjernefunksjon.

Et enkelt alternativ er å få i deg omega-3 gjennom kosttilskudd. Polarkrill er et av de ledende produktene på markedet, og inneholder i tillegg til omega-3 rikelig med antioksidanter, samt den daglige anbefalte dosen vitamin D.

10. Få i deg nok kalsium og vitamin D

For å ivareta en sterk benbygning er det viktig at du får i deg nok kalsium og vitamin D. Meieriprodukter er gode kilder til kalsium, og mange av dem er i dag også tilsatt vitamin D. En annen god kilde til disse næringsstoffene er grønne bladgrønnsaker som brokkoli og grønnkål.

Dersom du ikke får i deg nok kalsium og Vitamin D gjennom kosten kan kosttilskudd være en god løsning.

11. Ha en god kroppsholdning

En god kroppsholdning beskytter alle ledd fra nakken til knærne. Stå og sitt med rett rygg, og gjør gjerne øvelser for å bedre kroppsholdningen din.

Rask gange og svømming er to gode øvelser som kan bidra til å forbedre kroppsholdningen din.

12. Vær alltid oppmerksom på leddene dine

De fleste har hørt at man må passe på å løfte med beina dersom man skal løfte tungt, men det kan være en god idé å være oppmerksom på hvor mye leddene belastes også ved dagligdagse gjøremål som å bære en handlepose.

Legg vekten på armene dine, heller enn hendene, når du bærer. Her har du større muskler, og vekten vil derfor belaste leddene dine i langt mindre grad.

Fysisk aktivitet fører til friske ledd

Da var vi ved veis ende i denne listen med tips. Mye av dette visste du helt sikkert fra før, men vi håper du kan ta med deg noen av disse tipsene inn i hverdagen.

Helt til sist: Husk å godt vare på kroppen din!

Det vil føre til høyere livskvalitet, og en bedre hverdag, også i senere faser av livet. Dersom du kun tar med deg ett poeng fra denne artikkelen håper vi det er at fysisk aktivitet er alfa og omega for å holde leddene dine sunne og friske!

Flex5x er et kosttilskudd utviklet for muskler og ledd.

I Flex5x har vi kombinert noen av naturens kraftigste virkestoffer. Produktet er optimalt balansert med Vitamin K2, Vitamin D3, Vitamin C, kollagen type II, boswellia serrata, sink og gurkemeie. Hovedoppgaven til K2 er å frakte kalsium fra blodårene til skjelettet, og det bidrar på den måten til å opprettholde normale knokler – noe som kan forebygge benskjørhet. Vitamin D bidrar til å opprettholde normale knokler, og å opprettholde normal muskelfunksjon. Vitamin C bidrar til normal kollagendannelse, som har betydning for knoklenes, og bruskens normale funksjon.