Viktig om kollagentilskudd og ledd

Hvilken type kollagen skal du velge? Og skal du ta kollagentilskudd før eller etter at du har spist? Her får du alt du trenger å vite når du skal velge kollagen for leddene dine. 

I dag får du kollagen både i pulver- og i kapselform, og vanligst er kollagen fra storfe og marine kilder. Det er ikke rart at det kan være vanskelig å holde oversikten. 

I denne artikkelen ser vi på hva kollagen er, og hvordan du helst bør ta et kollagentilskudd for å optimalisere opptaket i kroppen. 

Hva er kollagen?

Kollagen er det proteinet vi har mest av i kroppen. Samlet utgjør det om lag 25 prosent av totalmassen av protein. Du finner kollagen i knokler, brusk, hud og sener.

Se gjerne på kollagen som det stillaset som holder kroppen vår sammen. 

Problemet er at kollagenproduksjonen avtar når vi blir eldre. Og siden vi trenger kollagen for å opprettholde sunne ledd og en elastisk hud, velger mange å spise et kollagentilskudd. 

Å bruke kollagentilskudd for ledd

Det finnes flere typer kollagen, og alle består av forskjellige peptider eller aminosyrer som er ekstrahert fra storfe eller marine kilder.

Når du skal velge kosttilskudd finnes det to ulike former for kollagen, enten i form av udenaturert kollagen eller hydrolysert kollagen. 

Mens udenaturert kollagen type 2 er kollagen i sin rene biologiske form, er hydrolysert kollagen brutt ned til mindre peptidmolekyler. 

Udenaturert kollagen er den typen vi bruker i Flex5x. At vi velger å bruke udenaturert kollagen, betyr at du får i deg en kollagen hvor råvaren ikke er kjemisk bearbeidet.

Les også: Dette må du vite før du velger kollagen

Det er kollagen type to du finner i all leddbrusk og som gjør at vi kan bevege oss lett og ledig. Denne formen for kollagen består av tre lange kjeder av aminosyrer som er bundet sammen av et fibernettverk. 

Kollagen type 2 sørger for å gi brusk elastisitet og støtter opp om leddene våre. Derfor er den så viktig for å holde kroppen myk og smidig!

Når på dagen bør du ta kollagentilskudd?

Enkelte vil hevde at det er best å ta kollagen om morgenen på tom mage for å optimalisere opptaket. 

Bakgrunnen er at du trenger magesyre for å fordøye proteiner, og hvis du tar kollagen på tom mage blir det også lettere å bryte ned kollagen. 

Andre tenker at det er best å ta tilskuddet om natten, slik at kroppen har god tid til å absorbere kollagen mens du sover. 

Men det beste er nok å ta kollagentilskuddet på tom mage før frokost.

Kollagen + C-vitamin 

Uavhengig av når på dagen du tar kollagentilskuddet, er det viktig at du kombinerer med vitamin C for å optimalisere opptaket:

  • Vitamin C bidrar til normal kollagendannelse, som har betydning for bruskens normale funksjon
  • Vitamin C bidrar til normal kollagendannelse, som har betydning for knoklenes normale funksjon

For eksempel inneholder Flex5x både kollagen type II og vitamin C for best mulig opptak. 

Uten vitamin C vil det ikke foregå noen kollagenproduksjon i kroppen.

Flex5X er kilde til kollagen 2

Flex5X inneholder 40 mg udenaturert kollagen II, i tillegg til boswellia serrata, gurkemeie, vitamin K2, D og C. K2 bidrar til å opprettholde normale knokler, vitamin D sørger for å opprettholde normal muskelfunksjon og vitamin C bidrar til normal kollagendannelse, som har betydning for knoklenes normale funksjon.

Prøv FLEX5X gratis i 60 dager

Du betaler kun kr 79 i porto

Skriv inn ditt telefonnummer

Du blir sendt videre til et bestillingsskjema forhåndsutfylt med informasjon knyttet til ditt telefonnummer. Du bestiller ingenting ennå.